لوگو اسب آهنی
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ویژگی های مکمل سوخت موتورسیکلت.

دسته بندی :بلاگ 18 دی 1400

بنزین با اکتان بالا:

به نظر شما چقدر به یک سوخت با کیفیت و با اکتان بالا نیاز دارید؟
استفاده از بنزین با اکتان بالا منجربه احتراق بهتر بنزین در موتور خودرو شده که این بهبود احتراق میتواند باعث روانتر شدن حرکت خودرو شود و صداهای اضافه موتور را کم کند.

بنزین با اکتان بالا چگونه بر عملکرد موتور سیکلت شما تأثیر می گذارد و عملکرد آن را بهبود می بخشد؟


موضوعی که معمولا در مورد سوخت و بنزین مصرفی یک کشور معمولا مورد بحث است، عدم عملکرد مناسب دستگاه های سوخت می باشد که مستقیما بر کیفیت سوخت تاثیر دارد. حال اینکه این موضوع تا چه میزان صحت دارد؟! تا حدودی پاسخ مثبت است، با توجه به این واقعیت که اکثر اوقات، هنگامی که راجع به ” کیفیت ” صحبت می کنیم، این افزودن ناخالصی ها است که منجر به عملکرد ضعیف و مشکلات موتور در موتور سیکلت ها می شود. با این حال، تقریباً همه موتورسیکلت ها، با توجه به کیفیت سوخت که با آنها تغذیه می شوند تولید می شوند. تا زمانی که یک هزینه مشخص و منظم را برای پر کردن باک موتور سیکلت خود از یک پمپ مشهور که باعث نقصان نمی شود، انجام دهید همه چیز خوب است. مگر اینکه بخواهید موتور سیکلت خود را با ظرفیت بالا برانید که عموما اساس طراحی موتور سیکلت چنین نیست و برای ظرفیت بالا طراحی نشده است، و کتابچه راهنمای موتور سیکلت موکدا از شما می خواهد که یک رده بندی خاص اکتان را برای موتور سیکلت خود در نظر بگیرید، نیازی به سوخت اکتان بالا ندارد. اجازه دهید در مورد این مساله بیشتر توضیح دهیم

مفهوم تراکم یا فشرده سازی


کلیه موتورهای احتراق داخلی با توجه به مشخصات وسیله نقلیه و شرایطی که موتور در آن کار خواهد کرد، طراحی شده اند. تولید کنندگان زمان زیادی، انرژی و تحقیق زیادی را صرف می کنند تا نسبت فشرده سازی و طراحی محفظه را به درستی بدست آورند، که در داخل آن هوا و سوخت به درستی مخلوط شوند. اگر نمی دانید نسبت فشرده سازی چیست پس برایتان توضیح می دهیم! این نسبت چیزی نیست جز ظرفیت موتور برای فشرده سازی مخلوط هوا و سوخت در هر بار که پیستون به سمت بالای استوانه / محفظه حرکت می کند. فشرده سازی بالا و موتورهای با کارایی بالا به سوخت اکتان بالاتر هم احتیاج دارند، زیرا نسبت فشرده سازی بالاتر قدرت بیشتری را در طی سیر نزولی و انبساط پیستون استخراج می کند. با این حال، این فشارها منجربه ایجاد درجه حرارتهای بالاتر در سیلندر می شوند، که در موتور اگر مقداری از مخلوط قبل از احتراق، مهار شود، باعث ایجاد ضربه و سر و صدا و لرزش ها در موتور می شود. بنابراین آیا پر کردن مخزن هر موتورسیکلت با بنزین اکتان پرهزینه تر، باعث افزایش عملکرد آن می شود؟ بخوانید تا متوجه شوید.

نرخ اکتان چیست.


بیایید ابتدا مشخص کنیم که نرخ اکتان چیست. در واقع نرخ اکتان یا همان octan rating عددی است که نشان دهنده راندمان سوخت برای احتراق تحت فشار یا در هنگام فشرده سازی است. هرچه این عدد بیشتر باشد، آستانه مقاومت سوخت نسبت به فشرده سازی نیز بیشتر می شود. به طور کلی، بنزین با عدد اکتان 87 سوختی استاندارد است که در اکثر واحدهای سوخت و پمپ بنزین های کشور توزیع می شود. هر ترکیب سوخت که دارای عدد اکتان بین 91 تا 100 باشد، به عنوان سوخت اکتان بالا در نظر گرفته می شود. حال سوال این است که آیا نسبت فشرده سازی موتور موتور سیکلت شما به اندازه کافی بالاست که بتوانید باک آن را با بنزین اکتان بالا پر کنید؟ زیرا اگر اینگونه نباشد، سوخت اکتان بالا لزوماً مقدار انرژی بیشتری را نسبت به مواد سوختی معمولی تر ایجاد نمی کند.

ناک سنسور چیست؟


هنگامی که در موتور وسیله نقلیه شما یک جرقه مشتعل شود، منجر به انفجار فوری کل مخلوط هوا و سوخت داخل سیلندر نمی شود.این جرقه، قبل از آنکه شعله گسترش یابد تا تمام مخلوط سوخت و هوا مشتعل شود، تنها مقدار کمی سوخت که در نزدیکی پلاگ است، را روشن می کند. این فرآیند در سوخت رسانی به موتور وسیله نقلیه شما مدتی طول می کشد و تا زمانی که میل لنگ حدود 60 درجه بچرخد تکمیل می شود. در طی این فرآیند، هنگامی که جرقه هسته کوچکی را که در نزدیکی پلاگین وجود دارد روشن می کند، مابقی مخلوط هوا و سوخت، فشار و دمای بالایی را تجربه می کنند. اگر این مخلوط گرم شود و به اندازه کافی فشرده شود، به خودی خود منفجر می شود، حتی قبل از اینکه شعله شروع شده توسط جرقه به آن برسد.
این نمونه از خود انفجاری نیز معمولاً با عنوان “ضربه زدن یا knock ” شناخته می شود. تمام این فرآیند اتفاق می افتد و علت آن مخلوط بنزین مدرن شامل ایزوکتان است که هنگام قرار گرفتن در معرض گرما و فشار، در برابر انفجار خود به خود بسیار مقاومت می کند. با این حال، این ترکیب همچنین حاوی n-heptane است، که این ترکیب در بنزین بسیار مستعد به خود اشتعال است. این دو ترکیب اهمیت زیادی دارند چرا که مقاومت در برابر ضربات مخلوط سوخت را بروز می دهند. مخلوطی از سوخت که حاوی 87 درصد ایزوکتان و 13 درصد هپتان است، معمولاً به عنوان سوخت اکتان 87 شناخته می شود. از آنجا که ایزو-اکتان تا حد زیادی در برابر انفجار خود مقاومت می کند، درصد آن بالاتر می رود، در نهایت تحمل سوخت نسبت به فشرده سازی بیشتر می شود.

جهت مشاهده و خرید مکمل سوخت مناسب برای موتورسیکلت به نشانی زیر مراجعه کنید

https://bit.ly/3u09qPY

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: