لوگو اسب آهنی
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

کولانت یا ضدیخ چیست؟

دسته بندی :بلاگ 19 اردیبهشت 1402

  کولانت مایع ضد یخ و ضد جوش (COOLANT)

در ابتدا باید بدانیم کولانت چیست  خنک کننده ماده ای است که معمولاً مایع است و برای کاهش یا تنظیم دمای یک سیستم استفاده می شود. کولانت یا مایع خنک‌کننده در موتورهای سیکلت استفاده می‌شود تا دمای موتور را در محدوده مناسبی نگه دارد. . موتورسیکلت‌ها با فعالیت مداوم نیاز به کولانت و ضد یخ مناسب دارند تا در طول زمان عملکرد بهینه و دمای مطلوب را حفظ کنند. ظایف کولانت در موتور سیکلت به شرح زیر است : – خنک‌کنندگی موتور – حفظ دمای مناسب – کنترل زنگ زدگی و رسوبات – انتقال حرارت از قطعات مهم – کاهش اصطکاک و سایش قطعات اهمیت کولانت در عملکرد و عمر مفید موتور: – حفظ دمای استاندارد موتور – جلوگیری از آسیب به قطعات حساس – پیشگیری از رسوبات و زنگ زدگی – بالا بردن کارایی و عملکرد موتور نقش کولانت: – خنک کردن موتور: کولانت در موتور جریان یافته و دمای آن را کاهش می‌دهد. این عمل باعث جلوگیری از بیش‌حد و داغ شدن زیاد موتور می‌شود که ممکن است باعث آسیب به قطعات داخلی شود. – حفاظت از قطعات: کولانت با جریان دادن به گرمای تولید شده توسط موتور، از قطعات آن مانند سیلندرها، پیستون‌ها و شیرها محافظت می‌کند و آسیب جرم‌ها و رسوبات را کاهش می‌دهد. – جلوگیری از یخ زدن: ضد یخ موجود در کولانت، از یخ زدن مایع در دماهای پایین‌تر مانند فصل زمستان جلوگیری می‌کند و در نتیجه از آسیب به قطعات موتور به دلیل ترکیدگی یا خرابی بخشهای قابل قبول جلوگیری می‌کند. به طور کلی یک سوم گرمایی كه در اثر احتراق در انجین ایجاد می شود موجب حركت آن مى گردد و  یک سوم دیگر از اگزوز خارج می شود و همچنین حدود سی درصد حرارت تولید شده انجین توسط سیستم خنک کننده که بر پایه مایع خنک کننده می باشد از موتور خارج می گردد. کولانت  (ضد یخ و ضد جوش) محلولی است که از ترکیب یک سیال پایه و مواد افزودنی برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی تشکیل شده است. در واقع وظیفه اصلی ضد یخ در موتور جلوگیری از خوردگی در موتور است اولویت های بعدی ضد یخ جلوگیری از یخ زدگی یا جوش آوردن موتور در فصول زمستان و تابستان سال است به بیان ساده تر از یخ زدگی یا جوش آوردن موتور در فصول مختلف سال جلوگیری می کند. ضد یخ همچنین ظرفیت حرارتی آب را افزایش می دهد. از طرفی ترکیبات موجود در سیال از تشکیل رسوبات ناشی از املاح موجود در آب در داخل موتور و رادیاتور جلوگیری می کند و از خوردگی قطعات حیاتی موتور نیز جلوگیری می کند 1-ضد یخ یا Anti Freez ضد یخ به عنوان یک عنصر اضافی به کولانت افزوده می‌شود تا در تمامی شرایط آب و هوایی و دماهای مختلف بتواند از موتور در مقابل آلودگی آب و رسوبات زمستانی محافظت کند. 2-ضد خوردگی Anti corrosion شاید باعث تعجب باشد که یکی از مهم ترین دلیل استفاده از ضدیخ در رادیاتور خاصیت ضدیخ بودن نیست بلکه خاصیت ضد خورندگی و از بین بردن اثرات و خاصیت اکسید شدن فلزات در مجاورت با آب می باشد. مهمترین مشکلی که در غیاب ضدیخ در موتور ایجاد می شود، خوردگی و پوسیده شدن قطعات موتور و سیستم خنک کننده می باشد.

3-ضد جوش یا Anti Boil جلوگیری از جوش آوردن موتور در شرایط کارکرد سخت وظیفه ضدیخ/ ضدجوش می باشد. یکی از علل اصلی مشاهده صحنه های متعدد جوش آوردن در تابستان ها عدم استفاده از ضدیخ ( ضدجوش) یا استفاده از ضدیخ با کیفیت پایین می باشد چرا که همچنان برخی رانندگان، اعتقادی به ضرورت استفاده از ضدیخ در فصول گرم سال ندارند و استفاده از ضدیخ به روزهای سرد سال محدود می نمایند.

  انتخاب کولانت و ضد یخ مناسب و بهینه‌سازی آن برای موتور سیکلت شما باعث می‌شود عمر موتور سیکلت تان را افزایش دهید و عملکرد بهتری بدست آورید.  دقت کنید دوره‌های منظم بررسی و تعویض کولانت یا ضد یخ از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند تا عملکرد بهینه و طول عمر موتور را تضمین کنند. 

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: